Digital Reality

Auteur
Team Zorg Enablers
Gepubliceerd op
24-11-2021
Categorie
Trends | Behandeling & Begeleiding

 

“Augmented reality is one of the most promising digital technologies at present and it has the potential to change healthcare and everyday medicine completely for physicians and patients alike”

The Medical Futurist

Definitie

Digital reality is een overkoepelende term die wordt gebruikt om de technologieën virtual reality (VR), augmented reality (AR) en mixed reality (MR) aan te duiden.

 

Toepassingen & voordelen

Digital reality kan worden ingezet bij de training van professionals en medisch studenten. Dankzij de technieken kunnen zij meekijken met virtuele operaties of deze zelfs uitvoeren [1]. Het is bovendien mogelijk onderliggende structuren tijdens een operatie te projecteren door middel van augmented reality assisted surgery (ARAS) [2,3]. Digital reality kan daarnaast bijdragen aan de retentie van informatie in het geheugen van medisch studenten [1]. Het gebruik van digital reality in medische training beschreven we al eerder onder de trend digital school in Zorg Enablers 2018 [4]. Naast educatie kan digital reality worden ingezet voor de behandeling van patiënten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om inzicht in hun leefwereld te geven en empathie te trainen [5,6]. Digital reality kan ook therapeutisch worden ingezet, bijvoorbeeld bij het verwerken van trauma’s, in een revalidatieproces of tijdens de behandeling van psychische stoornissen [7-13]. Daarnaast wordt digital reality ingezet om contact tussen immobiele patiënten en de buitenwereld te faciliteren met als doel om mentaal welzijn te bevorderen. [14,15]. Voor zorgprofessionals wordt het mogelijk om administratieve taken te verlichten dankzij digital reality: uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat zorgverleners handsfree kunnen rapporteren en fotograferen met behulp van AR op het moment dat zij chronische wonden behandelen; een behandeling die normaliter om veel rapportage en documentatie vraagt [16]. Digital reality kan resulteren in afname van zorgkosten dankzij veiligere en effectievere operaties en verbeterde of snellere uitkomsten voor patiënten [1].

 

Markt

Naar verwachting stijgt de globale marktwaarde van digital reality naar een bedrag van $120,5 miljard in 2026 [17]. Alleen al voor VR geldt een toename van een marktwaarde van ruim $21 miljard dollar in 2021 naar bijna $70 miljard dollar in 2028 [18]. De marktwaarde van digital reality in de gezondheidszorg neemt in de aankomende jaren naar verwachting toe tot een bedrag van $9,5 miljard in 2028 [19]. De groei van de markt wordt vooral veroorzaakt door vergaande innovaties en de toenemende behoefte aan efficiënte manieren om processen in te richten en resultaten te behalen. Ook de vraag naar innovatieve technieken om te diagnostiseren, zoals endo- en colonoscopie, hebben invloed op de stijging van de marktwaarde [20].

 

Drijvers

Toenemende digitale vaardigheden
Nieuwe technologische mogelijkheden
Verhoogd bewustzijn én groeiende acceptatie

Belemmeringen

Gebrek aan expertise
Te hoge kosten (ontwikkeling, aanschaf en onderhoud)
Onvolwassenheid van de toepassing

Zowel het ontwikkelen als het implementeren van digital reality is erg complex en het gebruik ervan vergt veel expertise. Daarnaast gaan innovaties gepaard met hoge ontwikkel- en aanschafkosten [21]. Door toenemende digitale vaardigheden is het toch mogelijk om technieken steeds grootschaliger in te zetten. Ook het feit dat ziekenhuizen concurreren om zo snel mogelijk te innoveren en mee te groeien met de ontwikkelingen op het gebied van digital reality draagt bij aan de groeiende rol van de technieken. Ook tijdens de coronacrisis is de waarde van digital reality bewezen: onder andere virtual reality is ingezet om zorgprofessionals op te leiden zonder dat zij in direct contact kwamen met patiënten [22]. Daarnaast is een therapie met behulp van virtual reality ontwikkeld die mensen met een naaldenfobie klaarstoomde voor de massale vaccinatieprogramma’s. Digital reality draagt uiteindelijk bij aan een vermindering van de zorgkosten en een verbetering van prestaties.

 

Conclusie

Ondanks eerdergenoemde beperkingen is de toenemende toepassing van digital reality in de gezondheidszorg een feit. Mede dankzij diverse therapeutische toepassingen verbeteren de patiëntuitkomsten en worden zorgkosten verder gereduceerd. De ontwikkelingen binnen digital reality dragen daarmee bij aan de beweging naar autonomic systems en de bionic human.

Referenties

  1. Menon, S.S. (2021). ARiSE-Augmented Reality in Surgery and Education. Diss. Ph.D. Wright State University
  2. Qian, L., Wu, J. Y., DiMaio, S. P., Navab, N., & Kazanzides, P., A Review of Augmented Reality in Robotic-Assisted Surgery, IEEE Transactions on Medical Robotics and Bionics , 2020. 2:1
  3. Bernard, F., Haemmerli, J., Zegarek, G., Kiss-Bodolay, D., Schaller, K., & Bijlenga, P., Augmented reality–assisted roadmaps during periventricular brain surgery, Neurosurgical Focus, 2021. 51(2)
  4. Idenburg, P.J. and V. Dekkers, Digital School, in Zorg Enablers 2018: Technologische ontwikkelingen in de gezondheidszorg. 2018, Quality Dots: Zeewolde. p. 52-53.
  5. Herrera, F., et al., Building long-term empathy: A large-scale comparison of traditional and virtual reality perspective-taking. PLoS One, 2018. 13(10): p. e0204494.
  6. Bertrand, P., et al., Learning Empathy Through Virtual Reality: Multiple Strategies for Training Empathy-Related Abilities Using Body Ownership Illusions in Embodied Virtual Reality, Frontiers in Robotics and AI, 2018. 5(26).
  7. Zorg van Nu, VR-traumabehandeling, z.d. [Available from: https://www.zorgvannu.nl/oplossingen/vr-traumabehandeling]
  8. Rose, T., C.S. Nam, and K.B. Chen, Immersion of virtual reality for rehabilitation – Review, Appl Ergon, 2018. 69: p. 153-161.
  9. KneeVR, Using Virtual Reality for revalidation, 2018 [Available from: https://www.health-house.be/en/news/magna-vulputate-ultricies-purus/]
  10. Sluis, C.v.d. and P. Wijdenes., Fantoompijn, behandeling met virtual reality, 2018 [Available from: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/Hand-en-polscentrum/patienten/volwassenen/ZOB/Paginas/Fantoompijn.aspx]
  11. Jensen, B. S., Andersen, N., Petersen, J., & Nyboe, L., Enhanced Mental Health with Virtual Reality Mental Hygiene by a Veteran Suffering from PTSD. Case Reports in Psychiatry, 2021.
  12. Wu, J., Sun, Y., Zhang, G., Zhou, Z., & Ren, Z., Virtual Reality-Assisted Cognitive Behavioral Therapy for Anxiety Disorders: A Systematic Review and Meta-Analysis. Frontiers in Psychiatry, 2021. 12.
  13. Reddy, S., VR Fast Emerging As a Powerful Tool in Treating Anxiety Disorders, 2018
  14. The Virtual Dutch Men, EUseum: Europa’s eerste VR-museum, 2018 [Available from: https://thevirtualdutchmen.com/2018/02/02/euseum-europas-first-vr-museum/]
  15. ICT&Health, Sensiks stimuleert zintuigen met sensory reality pod, 2017 [Available from: https://www.icthealth.nl/nieuws/sensiks-stimuleert-zintuigen-met-sensory-reality-pod/]
  16. Klinker, K., Wiesche, M. & Krcmar, H., Digital Transformation in Health Care: Augmented Reality for Hands-Free Service Innovation, 2020. 22: 1419-1431.
  17. Fortune Business Insights, Virtual Reality Market Size, Share & Industry Analysis, By Offering (Hardware, Software), By Technology (Nonimmersive, Semi-Immersive), By Industry Vertical (Gaming & Entertainment Media, Healthcare, Education, Automotive, Aerospace & Defense, Manufacturing), By Application (Training & Simulation, Educational, Attraction, Research & Development) and Regional Forecast, 2019 – 2026, 2019
  18. Grand View Research, Virtual Reality Market Size, Share & Trends Analysis Report By Technology (Semi & Fully Immersive, Non-immersive), By Device (HMD, GTD), By Component (Hardware, Software), By Application, And Segment Forecasts, 2021 – 2028, 2021
  19. Grand View Research, Augmented Reality & Virtual Reality In Healthcare Market Size, Share & Trends Analysis Report By Component, By Technology, By Region And Segment Forecasts, 2021 – 2028, 2021
  20. Zion Market Research, Global Virtual Reality In Healthcare Market Will Reach USD 3,441 Million By 2027, 2019
  21. Gandhi, R.D. & Patel, D.S. (2018). Virtual Reality – Opportunities and Challenges. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET), 5(1), 482-490.
  22. Somauroo, J., Virtual Reality Helps Medics Beat Coronavirus, Forbes, 2020 June 19th [Available from: https://www.forbes.com/sites/jamessomauroo/2020/06/19/virtual-reality-helps-medics-beat-coronavirus/#710a6e541f07]