Spreekuur


Spreekuur is een digitaal platform waarin de patiënt zelf de triage en anamnese doet en een huisarts in staat is om zorgvragen (snel) digitaal af te handelen. Patiënten bereiden via de website of mobiele app van Spreekuur het consult voor door vragen te doorlopen over onder meer de aard, de omstandigheden, de duur en de vermoedelijke oorzaak van de klacht. Ze voegen na het beantwoorden van de vragen ook een foto toe. Blijkt uit de beantwoording van de eerste vragen dat de medische klacht zeer ernstig is, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen. Is dat niet geval, dan drukt de patiënt op de verzendknop en gaat de beantwoording van de vragen naar de digitale huisarts van dienst. De huisarts kan vervolgens met de patiënt chatten, maar ook videobellen. Patiënten ontvangen een sms als er via de chat is gereageerd op een vraag. De arts kan via het platform de digitale wachtrij zien, gesorteerd op basis van urgentie. Chatgesprekken worden versleuteld en enkel de huisarts en de patiënt hebben toegang tot de berichten. De zorgverlener moet altijd inloggen met een Zorg-ID, zodat de patiënt altijd met een echte arts spreekt. Na het consult komt er automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier (EPD).

Doelgroep
Zorgprofessionals
Jaar ontwikkeld
2019
Aandoeningscategorie
NVT of niet gespecificeerd
Aan de slag

Kenmerken

Editie
Zorg Enablers 2020
Topicus, DigiDok
Trend
Remote Consultation
Sector
Huisartsenzorg
Doel
(Gezondheids)Informatie-uitwisseling tussen zorgverlener - patiënt
Fase
Consulteren
Type technologie
App/webgebaseerde platforms/communities
Aandoening
NVT of niet gespecificeerd