Noona

Auteur
Team Zorg Enablers
Gepubliceerd op
23-11-2018
Categorie
Implementaties | Controle & Monitoring

 

Noona is een online dienst die kankerpatiënten de mogelijkheid biedt zelf resultaten vast te leggen en te delen met hun behandelaren. Slimme algoritmen helpen zorgteams bij het identificeren en voorspellen van acute symptomen. De patiënt gerapporteerde informatie ondersteunt zo verpleegkundigen en artsen in hun dagelijkse werk door de veiligheid en effectiviteit van een behandeling te waarborgen en patiëntbewaking efficiënter en zinvol te maken. Er is daarmee meer tijd om te concentreren op juist die patiënten die behoefte hebben aan zorg.

Het Helsinki University Hospital Comprehensive Cancer Center (HUHCCC) zet Noona in voor haar patiënten. Enkele jaren geleden besloot Johanna Mattson, medisch directeur en directeur van het HUH, samen met haar team om de communicatie met patiënten volledig om te gooien. De aanleiding was een brief van een ontevreden borstkankerpatiënte aan het grootste dagblad van Finland. Zij schreef over de slechte bereikbaarheid en communicatie na haar operatie. Na een operatie is communicatie erg belangrijk. Met toenemende patiëntgetallen zijn traditionele communicatiekanalen niet meer voldoende, en moet er een effectievere methode ontwikkeld worden. Mattson en haar team besloten om de communicatie en interactie met patiënten te heroverwegen en te kijken naar digitale systemen om patiënten beter te kunnen bedienen.

Samen met Healthcare Design Agency Kaufman werd gekeken naar een nieuw communicatiemedium. Een klein team van zorgverleners en ICT-specialisten zijn gestart door gesprekken te voeren met borstkankerpatiënten van verschillende leeftijden over hun behoeften. Een belangrijke uitkomst was de positieve houding tegenover het gebruik van digitale communicatie. In het gezamenlijke ontwerp is ervoor gezorgd dat alle professionele en praktische richtlijnen en metingen goed geborgd zijn, juist omdat de resultaten in oncologie op zeer precieze manier nageleefd dienen te worden. Het resultaat is Noona.

In 2015 startte het HUHCCC een pilot met 800 borstkankerpatiënten en was daarmee een van Europa’s grootste eHealth pilots ooit. Inmiddels breiden ze de behandelingen en afdelingen uit en maken op dit moment 1.500 patiënten gebruik van Noona. Patiënten zijn erg enthousiast en het aantal patiënten wat de dienst aanvraagt, neemt enorm toe. De ambitie is om halverwege 2018 deze manier van communiceren aan alle oncologische patiënten van de kliniek aan te bieden. Daarnaast willen ze het aanbod van Noona verder uitbreiden met psychologische zorg.

Met Noona kunnen zorprofessionals van het HUHCCC beter gepersonaliseerde zorg bieden, omdat ze weten welke patiënt een extra afspraak nodig heeft en wie met minder kan. In combinatie met het gebruiksvriendelijke ontwerp is Noona ook goed opgepakt door zorgprofessionals. De verantwoordelijkheden van verpleegkundigen en artsen zijn met de inzet van Noona niet veranderd. In de nieuwe situatie wordt communicatie met patiënten beter gepland en kan prioriteit worden gegeven aan zij die dat nodig hebben. De uitkomsten van het project worden wetenschappelijk onderzocht, zodat ook elementen als productiviteit worden gemeten en geëvalueerd.

De belangrijkste les van Mattson is om altijd te beginnen vanuit het patiëntperspectief. Daarnaast is de betrokkenheid van medewerkers cruciaal. Er moet ruimte blijven voor hun professionele ervaring en tijd zijn om veranderingen door te voeren.


“Je zult zien dat als je dat doet, er een win-win situatie zal zijn. Patiënten zijn enthousiast en het personeel kan beter zorg leveren op een efficiëntere manier.”

– Johanna Mattson


 

Varian

Noona wordt gebruikt door Helsinki University Hospital Comprehensive Cancer Center (HUHCCC) en de software is later overgenomen door VARIAN. HUHCCC is het grootste en meest veelzijdige centrum voor gepersonaliseerde oncologische behandeling in Finland. Elk jaar behandelen ze 25.000 patiënten, waarvan 9.500 nieuwe patiënten.