Noona is een online dienst die kankerpatiënten de mogelijkheid biedt zelf resultaten vast te leggen en te delen met hun behandelaren. Slimme algoritmen helpen zorgteams bij het identificeren en voorspellen van acute symptomen. De patiënt gerapporteerde informatie ondersteunt zo verpleegkundigen en artsen in hun dagelijkse werk door de veiligheid en effectiviteit van een behandeling te waarborgen en patiëntbewaking efficiënter en zinvol te maken. Er is daarmee meer tijd om te concentreren op juist die patiënten die behoefte hebben aan zorg.
Samen met Healthcare Design Agency Kaufman werd gekeken naar een nieuw communicatiemedium. Een klein team van zorgverleners en ICT-specialisten zijn gestart door gesprekken te voeren met borstkankerpatiënten van verschillende leeftijden over hun behoeften. Een belangrijke uitkomst was de positieve houding tegenover het gebruik van digitale communicatie. In het gezamenlijke ontwerp is ervoor gezorgd dat alle professionele en praktische richtlijnen en metingen goed geborgd zijn, juist omdat de resultaten in oncologie op zeer precieze manier nageleefd dienen te worden. Het resultaat is Noona.
In 2015 startte het HUHCCC een pilot met 800 borstkankerpatiënten en was daarmee een van Europa’s grootste eHealth pilots ooit. Inmiddels breiden ze de behandelingen en afdelingen uit en maken op dit moment 1.500 patiënten gebruik van Noona. Patiënten zijn erg enthousiast en het aantal patiënten wat de dienst aanvraagt, neemt enorm toe. De ambitie is om halverwege 2018 deze manier van communiceren aan alle oncologische patiënten van de kliniek aan te bieden. Daarnaast willen ze het aanbod van Noona verder uitbreiden met psychologische zorg.
De belangrijkste les van Mattson is om altijd te beginnen vanuit het patiëntperspectief. Daarnaast is de betrokkenheid van medewerkers cruciaal. Er moet ruimte blijven voor hun professionele ervaring en tijd zijn om veranderingen door te voeren.
“Je zult zien dat als je dat doet, er een win-win situatie zal zijn. Patiënten zijn enthousiast en het personeel kan beter zorg leveren op een efficiëntere manier.”
– Johanna Mattson