Mercy Virtual

Auteur
Team Zorg Enablers
Gepubliceerd op
23-11-2018
Categorie
Implementaties | Consulteren

 

De mogelijkheden van remotely connected zijn zeer divers. Veel ziekenhuizen gaan er mee aan de slag en herontwikkelen zorgtrajecten. Voorbeelden hiervan zijn het Ksyos TeleMedischCentrum en het Mercy Virtual Care Center. De gebruikte technologieën binnen deze centra beperken zich niet alleen tot toepassingen binnen remotely connected.

Het Mercy Virtual Care Center opende in 2015 haar deuren in de VS en wordt gezien als een van de eerste virtuele ziekenhuizen ter wereld. Mercy zag namelijk een tekort aan zorgprofessionals, vooral in de landelijke gebieden. Wanneer patiënten en zorgprofessionals op afstand worden geholpen, bespaart het ook veel kosten. Mercy Virtual heeft tot doel om de kosten en lasten aan beide kanten van de zorg te reduceren door zorg te verlenen aan patiënten wanneer en waar zij dit nodig hebben. Dit moet ervoor zorgen dat een deel van de ziekenhuisheropnames wordt voorkomen. Het centrum staat onder leiding van dr. Randall Moore, oud-directeur bij American Telecare, en omvat inmiddels vele telemedische programma’s als TeleStroke, TeleHospitalist en Nurse On Call [1].


“It’s like a hospital without beds”

 – dr. Randall Moore


Mercy Virtual geeft patiënten tablets en plaatst, indien nodig, bij hen thuis een breed scala aan apparatuur als bloeddrukmeters en hartritmemeters. Het centrum werkt met een patiënten portaal. Binnen 30 minuten wordt een patiënt via een eConsult te woord gestaan, dag en nacht. Resultaten worden direct geïntegreerd in het EPD van de patiënt. Met de nieuwste analytische software kan Mercy Virtual voorspellen welke patiënt het eerste een eConsult nodig heeft, op basis van de gegevens die binnenkomen. Op die manier monitort het virtuele centrum tienduizend bedden bij mensen thuis.

Uit de cijfers blijkt dat het concept van een virtueel ziekenhuis werkt. Mercy Virtual resulteert nu al in een lager sterftecijfer op de spoedeisende hulp (SEH) afdelingen en eerdere ziekte opsporing [2]. Moore wil naar een systeem waarbij een ziekenhuis er alleen is voor de écht noodzakelijke behandelingen. Door er vroeg bij te zijn op afstand, hoef je veel minder te doen in het ziekenhuis. Volgens Mercy zelf leidt deze aanpak tot 33% minder SEH bezoeken en ziekenhuisopnames [3].

 


“The virtual care center will improve the patient experience by taking the care to the patient, instead of the patient going to the care, which decentralizes care,”

 – dr. Randall Moore


Er zijn echter gemengde reacties. Waar sommige patiënten het technologisch aspect als zeer prettig ervaren, vinden anderen dat niet. Daarbij is niet iedereen even vaardig met de technologie. Onderzoek liet ook zien dat veel telemedische initiatieven dingen over het hoofd zien, diagnoses missen en patiënten niet zelf een arts laten kiezen [4].

De komende jaren probeert Mercy Virtual haar diensten landelijk uit te breiden. Het centrum werkt daarvoor inmiddels intensief samen met het Penn State Health en de Universiteit van North Carolina Health Care en biedt daar ook haar diensten aan.


“Virtual care will be critical to the future of healthcare. Healthcare providers must provide better quality and higher value to more people and by forming interdependent partnerships without walls, we will evolve healthcare to a new place that will bring better care to patients everywhere.”

 – dr. Randall Moore


 

Referenties

  1. Services – Mercy Virtual [Internet]. [cited 2017 nov 4]. Available from: https://www.mercyvirtual.net/nurse-on-call/
  2. Beck M. How Telemedicine Is Transforming Health Care. The Wall Street Journal. June 2016
  3. Van den Elsen W. Virtueel ziekenhuis halveert seh-opnames. Zorgvisie. Augustus 2017
  4. Resneck J.S. et al. Choice, Transparency, Coordination, and Quality Among Direct-to-Consumer Telemedicine Websites and Apps Treating Skin Disease. JAMA Dermatol. 2016;152(7):768-775

 

Mercy Virtual

Mercy Virtual is onderdeel van de grotere Mercy keten van ziekenhuizen. Het centrum heeft een oppervlakte van 125.000 vierkante meter en kent geen wachtkamers, ziekenhuisbedden of patiënten. In plaats daarvan herbergt het pand meer dan 330 medische professionals die voor een computerscherm zitten, waar zij waken over de zorg voor patiënten in 38 ziekenhuizen, in 7 staten. Het centrum fungeert hiermee als Mercy’s zenuwcentrum van haar telemedische programma’s. Mercy Virtual levert op deze manier zorg ver buiten de muren van het ziekenhuis.