Uw bloeddruk laten meten of een preventieve screening doen terwijl u aan het winkelen bent? In veel landen buiten Europa is dit al heel gebruikelijk, al groeit ook in Europa de wereld van gezondheid en retail steeds meer naar elkaar toe. Juist door nieuwe technologische mogelijkheden. Health retail verwijst naar de beweging van retailbedrijven die gezondheidsadviezen, -producten en/of -metingen aanbieden in een niet-traditionele zorgsetting. Een nieuwe ontwikkeling en de toekomst van health retail is nog zeker ongewis. Maar dat health retail het zorglandschap opschudt, is een ding dat zeker is.
Health retail kent een diversiteit aan mogelijkheden
Health retail verwijst naar de beweging waarbij retailbedrijven gezondheidsproducten en/of -diensten gaan naast hun primaire detailhandel. Denk aan apotheken of drogisterijen, maar ook aan supermarkten, kleding- en sportwinkels. Dit kunnen ze zelfstandig doen, danwel in nauwe samenwerking met zorgaanbieders. Enerzijds worden er fysieke locaties ingericht, soms wel hele winkels – ook wel retail clinics genoemd – waar consumenten eenvoudig gezondheidsadvies kunnen inwinnen of een gezondheidsmeting kunnen laten doen. Anderzijds worden er mogelijkheden online ingericht, waar bijvoorbeeld consumenten via webshops testkits kunnen bestellen of gezondheidsdiensten kunnen afnemen [1]. Health retail zet voornamelijk in op het vergroten van de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. En biedt een laagdrempelig en toegankelijk concept voor allerlei vormen van consulten, diagnostiek en eenvoudige interventies, veelal in de eerstelijnsgezondheidszorg [2,3]. Sommige retail clinics verstrekken ook andere diensten, zoals het verzorgen standaardvaccinaties [4]. Of in andere varianten zijn zorgprofessionals zelfs op locatie aanwezig ter ondersteuning of kunnen bij noodzaak virtueel opgeroepen worden [5,6].
Door sommigen is inmiddels gesteld dat health retail een mogelijke oplossing is voor het verlagen van de druk op de zorg. Mede door hulpvragen weg te vangen bij bijvoorbeeld huisartsen en de instroom in het zorgsysteem te verlagen [7]. Het concept van health retail is tegelijkertijd niet nieuw. Zo’n 25 jaar geleden werden in de Verenigde Staten de eerste medische klinieken in consumentenwinkels geplaats als goedkoop alternatief voor eerstelijnscentra en tweedelijnszorg. Anno 2023 is de teller in de Verenigde Staten inmiddels de 2.000 gepasseerd [9]. QuickMedx, nu bekend als MinuteClinic, opende kiosken in winkelcentra en drogisterijen waar men terecht kon voor zeven eenvoudige en veelvoorkomende ondersteuningsvragen [4,10]. Consumenten werden door een verpleegkundig specialist geholpen en betaalden na de snelle service een relatief goedkoop bedrag [11]. In 2006 werd MinuteClinic overgenomen door CVS Health om een samenwerking tussen de inloopklinieken en CVS-apotheken te realiseren, wat meer bezoekers zou trekken [12]. Want zo kon na een bezoek aan een kliniek de voorgeschreven medicatie eenvoudig bij de apotheek in hetzelfde gebouw opgehaald worden [13]. Geleidelijk aan werden de aangeboden diensten in de klinieken uitgebreid en geavanceerder. Mede doordat steeds meer zorg en ondersteuning, dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen, buiten het ziekenhuis kon plaatsvinden [13-15]. Aanvullend bieden diverse retailbedrijven leefstijlcoaching aan patiënten met een chronische aandoening of mentale begeleiding [16]. Ook in Azië groeien retail en gezondheid verder naar elkaar toe. Zo biedt Alibaba Health digitale consultatiediensten aan en maakt het de distributie van standaard geneesmiddelen en standaard herhaalmedicatie mogelijk [17]. Begin 2024 nam de Japanse winkelketen Aeon de apotheekketens Tsuruha en Welcia over18, twee leidende apotheekketens wereldwijd [19,20]. Hiermee trachten ze ook de Aziatische gezondheidsmarkt nadrukkelijker te bedienen [20]. Ook blijven de one minute clinics van verzekeraar Ping An nog altijd immens populair, die op diverse hoeken van de straat te vinden zijn door het land. Waar consumenten medisch advies kunnen inwinnen of medicatie uit verkoopautomaten ontvangen [21,22]. Soortgelijke pods, de zogenaamde CarePod, worden vanaf 2024 ook uitgerold in winkelcentra, fitnesscentra en kantoorpanden verspreid over de VS [23]. In deze self-service clinics is het mogelijk om onder meer een full body scan en bloeddrukmetingen uit te voeren.
Naast het inrichten van eigen diensten en producten rechtstreeks aan consumenten, werken retailers ook steeds vaker samen met zorgpartijen. Neem als voorbeeld Costco, een grote warencentra-keten, die een samenwerking met telehealth service Sesame is aangegaan om Costco-abonnees een goedkoop eerstelijnszorgalternatief te bieden [24]. Ook Amazon biedt met de overname van OneMedical een dergelijke optie aan abonnees om snel en eenvoudig digitale zorg te ontvangen [12]. Wachttijden zijn korter en er is meer tijd en aandacht voor de patiënt in vergelijking met reguliere zorgalternatieven. Waar een regulier consult bij helft van de huisartsen ongeveer vijftien minuten duurt, is dat in een directe eerstelijnszorg als abonnee van dergelijke initiatieven zo’n 35 minuten. Tegelijkertijd lag de frequentie van gebruik ook hoger: in plaats van gemiddeld 1,6 huisartsbezoeken per patiënt per jaar, lag het bij dergelijke initiatieven op zo’n 4 bezoeken per patiënt per jaar [25]. Ook de Britse supermarktketen Asda werkt naast eigen dochterconcepten zoals Asda Pharmacy en Asda Online Doctor, met diverse zorgpartijen samen. Zo kunnen klanten in 16 supermarktlocaties tijdens hun bezoek gescreend worden op diabetische retinopathie door een samenwerking met InHealth. En zijn er drie mobiele locaties voor borstkanker screening op parkeerterreinen van Asda ingericht in samenwerking met Breast Cancer Now en de NHS [26,27]. Ook in Nederland werd in 2023 geëxperimenteerd met een pop-up store voor de gezondheidszorg in het winkelhart van Roermond, in samenwerking met het Laurentius ziekenhuis. Waar verschillende gezondheidsconcepten werden uitgetest, waaronder een medisch gecertificeerde zelfmeetkiosk [28].
Niet alleen zorginterventies zijn interessant voor retailers. Ook investeren retailers in andere dienstvormen binnen het gezondheidsdomein. Bijvoorbeeld ‘food as medicine’-programma’s, een concept gebaseerd op de preventieve en therapeutische voordelen van een gezond en gepersonaliseerd dieet [29]. Diverse retailers stimuleren dergelijke programma’s in partnerschappen met zorgaanbieders [18]. Zo werken in de Verenigde Staten thuisbezorgdienst Instacart en het Boston Children’s Hospital en het Mount Sinai Health System samen om gezonde voeding uit het gepersonaliseerde programma bij patiënten thuis te krijgen [30]. Daarmee krijgen onder meer patiënten met een hoge bloeddruk, diabetes of nierproblemen de voorgeschreven maaltijden thuisbezorgt. Daarnaast biedt de groeiende hulpvraag naar IT-support bij zorgorganisaties ook nieuwe samenwerkingsvormen tussen zorgaanbieders en retailers. Zo ondersteunt elektrobedrijf Best Buy de zorgorganisatie Geisinger Health in de uitvoering van hun ConnectedCare365 platform voor het management van chronische aandoeningen [31]. Best Buy medewerkers installeren en geven uitleg over de verschillende telemonitoringstoepassingen zoals glucosemeters en bloeddrukmachets, en sluiten het aan op het Best Buy Health’s thuiszorg platform Current Health. De verzamelde informatie wordt automatisch aan Geisinger Health teruggekoppeld, waar zorgprofessionals de data monitoren. Mede door de samenwerking is de installatietijd van telemonitoringstoepassingen bij patiënten thuis gehalveerd en treden aanzienlijk minder technische mankementen op. Tegelijkertijd blijkt de therapietrouwheid voor dergelijke telemonitoringsdiensten te zijn toegenomen onder patiënten [31].