Digitale technologie maakt de zorg veiliger en beter

Auteur
Giel Megens
Gepubliceerd op
17-11-2021
Categorie
Columns

Afbeelding van Giel Megens

Zo’n 20 jaar geleden, rond mijn vijftigste, werd er binnen het VieCuri Medisch Centrum Venlo hartfalen bij mij geconstateerd. Wat volgde waren jaren van tripjes naar het ziekenhuis, waardoor ik vaak erg vermoeid was. Ik kreeg een pacemaker maar moest desondanks een aantal keer met spoed opgehaald worden wegens hartritmestoornissen. Inmiddels maak ik sinds twee jaar gebruik van de SanaCoach hartfalen app. Hierdoor sta ik wekelijks in contact met artsen en verpleegsters, wat mij een veilig gevoel geeft. Ook mijn generatie zou digitale technologieën meer moeten omarmen, want de voordelen die ik ervan geniet, wens ik iedereen toe.

Digitale zorg als aanvulling op fysieke zorg

Toen ik werd benaderd door het VieCuri om gebruik te gaan maken van de SanaCoach hartfalen app, was ik niet meteen enthousiast.Ik ben niet zo technisch onderlegd, waardoor ik het in het begin nog wel spannend vond of ik wel vaardig genoeg zou zijn om er mee om te gaan. Gelukkig bleek de app erg simpel te zijn in gebruik. Ik kreeg een tablet van de hartfalenpoli mee en samen met de verpleging en mijn zoon heb ik geleerd om gebruik te maken van de app. Nu kan ik er geheel zelfstandig mee om gaan en wil ik er nooit meer vanaf. Ik voel mij een stuk veiliger door de SanaCoach app, omdat nu iedere week mijn fysieke én mentale gezondheid gemonitord wordt. Zo voer ik verschillende vragenlijsten in over bijvoorbeeld mijn slaappatroon, eetlust en gewicht, en wordt mijn bloeddruk gemeten. Ook kan ik eventuele vragen die ik heb over mijn gezondheid kwijt in de app. Als er iets verdachts is aan mijn gemeten waardes, krijg ik meteen een melding en moet ik op controle komen. Zo kreeg ik ook recentelijk nog een melding dat ik naar de hartfalenpoli moest omdat ik in korte tijd twee kilo aangekomen was. Daar kwamen ze er vervolgens achter dat ik veel vocht vasthield achter de longen door een verminderde hartfunctie. Zelf had ik waarschijnlijk de gewichtstoename nooit opgemerkt, of was ik simpelweg vergeten me te wegen. Omdat ik er zo snel bij was hebben ze mij goed kunnen helpen, en was het vocht zo weer weg.

Een ander voordeel van de SanaCoach app voor mij is dat ik veel meer tijd overhoud om te ontspannen of leuke dingen te doen. Voorheen kwam ik regelmatig in het ziekenhuis ter controle. Daarvoor moest ik dan al snel zo’n 50 kilometer heen en weer rijden. En dat terwijl er vaak niets aan de hand was. Dankzij de digitale toepassing hoef ik nu minder vaak naar het ziekenhuis, wat zowel de arts als mij veel tijd scheelt. Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van hartfalenzorg veel effectiever en efficiënter is en daardoor de zorg ook veel beter betaalbaar maakt richting de toekomst.

Digitale zorg moet meer worden omarmd

Als ik vooruitblik op de zorg van de toekomst zie ik voor me dat we de huidige digitale middelen nog breder in gaan zetten. Zelf heb ik suikerziekte, waar ik bij ons in het dorp prima voor word behandeld. Ons dorp telt zo’n 1.700 inwoners, die het moeten doen met één priklocatie. Ik kan me voorstellen dat voor dit soort kleine populaties uiteindelijk de priklocaties helemaal verdwijnen en dat we aangewezen worden op digitale middelen die je ondersteunen bij het monitoren en behandelen van suikerziekte. Ik sta daar wel positief tegenover, omdat ik nu al zie hoeveel voordelen de app heeft bij hartfalen. Als ik dan ook nog mijn suikerziekte wat vaker zelf in de gaten kan houden, voel ik mij misschien nog veiliger en gezonder.

Ik snap dat mijn generatie soms terughoudend is in het gebruik van technologie voor hun gezondheid. In het begin kan het echt wel lastig zijn om te wennen aan een nieuwe manier van zorg, maar ik vind wel dat we een beetje mee moeten gaan met de tijd. Of ik mij zorgen maak om de data die er verzameld wordt en mijn privacy? Ik maak mij daar niet zo druk om. Als het de gezondheid ten gunste komt mogen ze alles van me weten. Uiteindelijk is je gezondheid toch het enige dat telt.

De toekomst zit vol met digitale zorg dus je kan het maar beter omarmen. Ik denk dat het belangrijk is om succesvolle ervaringen met elkaar te blijven delen, zodat ook ouderen in gaan zien wat de nieuwe technologieën voor hen kunnen betekenen: een veiligere zorg met een hogere kwaliteit van leven!

Digitale zorg kent ook nog uitdagingen

Natuurlijk loop je in het begin weleens tegen wat uitdagingen aan. Zo bleek de app niet in staat om overal in mijn huis verbinding te maken met het internet, waardoor ik niet altijd mijn gegevens meteen in kon voeren. Ook moet ik nog handiger worden in het gebruik van de tablet. Daar krijg ik vanuit het VieCuri ook goede ondersteuning bij, zodat ik er niet alleen voor sta. Er wordt vaak gezegd dat technologie de zorg onpersoonlijk maakt, maar daar ben ik het in mijn geval niet mee eens. Ik sta nu juist meer in contact met mijn artsen en verpleegsters, ook al is het digitaal. Bovendien zie ik de artsen nog altijd drie tot vier keer per jaar in het ziekenhuis, ter controle en bijstelling van mijn pacemaker. Sommige dingen zullen altijd fysiek blijven gebeuren, daar ben ik van overtuigd.

 

Giel Megens

Giel Megens (69 jaar) heeft al sinds zijn vijftigste last van hartfalen. Giel heeft een verleden als slager en horeca-uitbater en is op zijn 60e gestopt met werken wegens aanhoudende hartklachten. Sinds 2 jaar maakt hij naar tevredenheid gebruik van de SanaCoach hartfalen app en is zijn kwaliteit van leven er flink op vooruit gegaan.